Posted in Dziecko polecane

Dlaczego moje dziecko pije wodę a nie soki owocowe?

Dlaczego moje dziecko pije wodę a nie soki owocowe? Posted on 17.11.1712 komentarzy

Od dawna wiadomo, że woda jest niezbędna do życia i zdrowa. Prawidłowo nawodniony organizm lepiej wydala toksyny, a my po prostu czujemy się lepiej. Nawet stare ludowe przysłowie mówi “chcesz być zdrowy, piękny, młody, nie stroń nigdy od wody”. Coś prawdy w tym być musi. Dla mnie woda jest głównym napojem w ciągu dnia. Zawsze mam przy sobie butelkę. Dlatego bardzo bym chciała, aby moje dziecko piło wodę zamiast soków owocowych.

Może wyjdę na matkę wariatkę na punkcie zdrowych nawyków, których chce nauczyć moje dziecko, ale to wszystko dla jego dobra. Wiem, że jeżeli będę konsekwentnie pokazywała, że zdrowe może być dobre a ruch to sama przyjemność, wyjdzie to na zdrowie dla nas wszystkich. Tym bardziej, że przez cukrzycę ciążową moje dziecko i ja mamy większe szanse na zachorowanie na tę chorobę. A tego bardzo bym nie chciała.

Niestety, ale woda obecnie przegrywa ze słodkimi sokami i dosładzanymi herbatkami w codziennej diecie dziecka. A szkoda, bo woda jest dużo zdrowsza dla naszego maluszka niż te wszystkie cuda dedykowane dla dzieci.

Wodę podaję dziecku od samego początku. Wtedy kończyło się pluciem przed siebie gdy tylko Bąbelek poczuła, że to woda nie mleko. Było tak bardzo długo, pić nie chciała zatrzymywała w buzi i koniec!

Złota rada – dosładzać aby dziecko piło wodę – BŁĄD !!!

Wiele osób radziło mi, aby dosładzać wodę to wtedy nauczy się pić. Przyznam się, że spróbowałam tej taktyki i dosłodziłam wodę. I rada okazała się strzałem w dziesiątkę! Mała z chęcią piła. Ten nie popełnia błędów kto nic nie robi. Na szczęście w porę zapaliła mi się czerwona lampka. To przecież to nie tego chciałam ją nauczyć! To nie o to mi chodziło, przecież przez dosładzanie przyzwyczajam ją do słodkiego smaku a nie do wody.

Po tym epizodzie ze słodką wodą byłam już wytrwała i konsekwentna w działaniu. Podawałam wodę często, tak aby tylko poczuła smak. Nie było łatwo, ale udaje się nam. Mamy 10 miesięcy i pijemy czystą wodę. Sama sięga po kubek z wodą i pije zawsze ma go w zasięgu ręki.

Dlaczego tak ważne jest aby dziecko piło wodę?

  • woda reguluje temperaturę ciała,
  • dzięki piciu wody nerki lepiej pracują i toksyny usuwane są z organizmu,
  • nawodniony organizm lepiej funkcjonuje, co wpływa na lepszą koncentrację dziecka,
  • amerykańskie badania potwierdzają związek pomiędzy wysokim spożyciem wody a obniżeniem podatności na choroby, m.in. przeziębienia, ale też otyłość która staje się plagą wśród dzieci.

Dlaczego nie podaję soków nawet tych dedykowanych dla dzieci?

Soki owocowe pozbawione są błonnika oraz zawierają bardzo dużo fruktozy. Wiecie, że jedna szklanka soku pomarańczowego zawiera 10 kostek cukru! Niby samo zdrowie a tak naprawdę to sam cukier.
Kiedy sięgniemy po soczek czy napój dedykowany dla dzieci i zerkniemy na skład produktu możemy dostać zawrotu głowy. Znajdziemy tam zamiast witamin masę utrwalaczy i różnych dodatków: syrop glukozowo-fruktozowy, cukier oraz różnego rodzaju aromaty.

Przykładowy skład soku Kubuś dla dzieci

Wersja banan, marchew, jabłko – woda, przeciery z: marchwi (28%) i bananów (14%), sok jabłkowy z zagęszczonego soku (11%), cukier trzcinowy, regulator kwasowości – kwas cytrynowy, witamina C, aromat.
Nawet nie zdajemy sobie sprawy, że sok dla dzieci to bomba kaloryczna – jedna butelka zawiera aż  8 kostek cukru!!! Przeciery są produktem o wysokim IG a więc powodują bardzo szybki wyrzut cukru a potem szybki jego spadek.

Dlatego tak ważne jest dla mnie aby nauczyć dziecko picia czystej wody. Często i w małych ilościach tak aby lepiej się przyswajała w organizmie.

To woda powinna być głównym produktem zaspakajającym pragnienie u dzieci i u dorosłych.  Gdy od małego nauczymy dziecko pić wodę i sami pokażemy, że ją pijemy wierzę, że dziecko z większą przyjemnością będzie sięgało po wodę. A ten zdrowy nawyk z pewnością zaprocentuje w dorosłym życiu.

To my rodzice pokazujemy dziecku pierwsze smaki. Słodycz najbardziej uzależnia. Im później ją wprowadzimy do diety, tym chętniej dziecko polubi pozostałe smaki.

 

 

 

Close